16 دسامبر 2022- مقاله ی منتشر شده درژورنال Cardiovascular Diabetology نشان می دهد که ابتلای افراد دیابتی، به استئاتوز کبدی و فیبروز شدید، به شدت با افزایش شانس مرگو میرکلی و علل خاص ارتباط دارد.

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) و دیابت نوع 2 اغلب با هم در افراد ظهور می کنند. تا 75 درصد از بیماران دیابت نوع 2 به NAFLD مبتلا هستند که این آمار بیش از دو برابر جمعیت عمومی است. با توجه به عوامل خطر متابولیک مشترک آنها، دیابت نوع 2 وNAFLD ، نه تنها با هم در افراد بروز می کنند، بلکه ممکن است در ایجاد پیامدهای نامطلوب مرتبط با یکدیگر، با هم تعامل داشته باشند.

اما برای درک کامل چگونگی تأثیرNAFLD بر مرگ و میر در افراد آسیایی مبتلا به دیابت نوع 2، تحقیقات بیشتری لازم است. بنابراین، در یک مطالعه ی ملی مبتنی بر جمعیت در کره، دکترGoh Eun Chung  و همکارانش تصمیم گرفتند تا رابطه ی بین شاخص کبد چرب (FLI) و امتیازBARD  و مرگ و میر کلی و به علل خاص را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، ارزیابی کنند.

محققان از پایگاه داده های خدمات بیمه سلامت ملی کره استفاده کردند که به داده های گواهی فوت متصل بود تا بیمارانی را که بین سال های 2009 تا 2012 تحت معاینات عمومی سلامت قرار گرفته بودند، در این مطالعه بگنجانند. برای تعیین استئاتوز کبدی از شاخص کبد چرب (FLI60) و برای تعیین فیبروز پیشرفته کبدی از امتیاز BARD استفاده شد.

یافته های کلیدی این مطالعه به شرح زیر بود:

·        تعداد 222242 نفر در طول دوره پیگیری 8.1 ساله جان خود را از دست دادند که معادل با 14.3 مرگ در هر 1000 نفر- سال است(نرخ مرگ و میر).

·        شاخص کبد چرب(FLI60)، به طور قابل توجهی با افزایش خطر مرگ و میر ناشی از همه علل و علل خاص، مانند سرطان، بیماری کبد، و بیماری قلبی عروقی(CVD)  مرتبط بود. FLI 60 و فیبروز(BARD 2)با شانس بالاتری برای مرگ ناشی از همه علل،CVD ها، سرطان ها و بیماری های کبدی مرتبط بودند.

محققان نتیجه گیری نمودند که شانس مرگ و میر کلی و مرگ و میر به علل خاص در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به طور قابل توجهی با ابتلا به استئاتوز کبدی و/یا فیبروز شدید- که بر اساس نمرات FLI و BARD تعیین گردید- افزایش می یابد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/hepatic-steatosis-and-severe-fibrosis-may-increase-risk-of-mortality-in-diabetes-patients-103865